Självutnämnda klimatexperter rubbar förtroendet för vetenskapen

 

bild: Lindgren Labs

 

Förtroendet i allmänhetens ögon för forskningen har rubbats, skriver nio professorer vid Bolincentret vid Stockholms universitet i Brännpunkt i Svenska Dagbladet.

Jag kan ännu stå ut med att läsa vad professorer skriver om klimatfrågor – till och med att de påstår att turbulensen kring FN:s klimatpanel IPCC nu skulle ha bedarrat – men naturligtvis står klimatet mig högt upp i halsen efter allt tjafs och ovederhäftigt trams som passerat. Säkert är det många som tycker som jag.

Professorerna medger att jordens klimatsystem är komplicerat, men tycker ändå att använda den vetenskapliga osäkerhet som finns – aha!, det finns alltså trots allt en vetenskaplig osäkerhet – för att inte göra något skulle vara ansvarslöst. De tycker att samhället måste räkna med att under överskådlig tid behöva fatta beslut under osäkerhet.

Ja, ja – så får det väl vara. Men sedan kommer det: Professorerna tycker att tidsperspektiven på klimatförändringar behöver uppmärksammas mycket mer av politiker, medier och även av forskare som kommunicerar de olika ”klimathoten”.

Nu är jag inte med längre: ”… uppmärksammas mycket mer av politiker och medier”. Jag betackar mig för alla ovederhäftiga pamfletter från kända och okända klimatkolportörer.

En partipolitker, tidigare socialarbetare och sportskribent med särskilt engagemang i sociala frågor, idrott och kultur ägnar sig plötsligt åt klimatfrågor och skriver med sådan pondus som om han skulle förstå sig också på den vetenskapen – och vill bli trodd.

Vad vet han egentligen om en fortsatt global värmestegring och om hur den kan förmås att ”stanna upp”. Kommentarerna antyder dessutom att han kanske inte är särskilt väl påläst.

I fråga om klimatet – hot eller icke hot – krävs preciserade naturvetenskapliga fakta, inte enbart simpla partipolitiska propagandafraser – sådana lönar sig inte i längden.

Värmland och Karlstad är en egen del av världen där de ännu inte har insett skillnaden mellan globala klimatförändringar och extrema väderförhållanden.

 

SL

2 Responses to Självutnämnda klimatexperter rubbar förtroendet för vetenskapen

  1. mpstefannilsson skriver:

    Det är mig som Svenolov hänvisar till i sitt inlägg. Jag har aldrig kallat mig för expert i klimatfrågan. Men som politiker har man ett ansvar att lyssna på exptertisen.

    Det avgörande är att vetenskapsläget om klimatförändringarna är mycket tydligt. De nationella vetenskapliga akademierna i de största industriländerna har alla kommit fram till samma slutsats som FN:s klimatpanel; USA, Japan, Ryssland, Storbritannien, Indien, Frankrike, Italien, Brasilien, Kina, Tyskland, Australien och Canada.

    Stefan Nilsson (MP), gruppledare Stockholms stad

    • Svenolov Lindgren skriver:

      Jovisst, och jag har också länkat till Stefan Nilssons blogg Idrott och politik och de kommentarer som lämnats i den. I mitt inlägg benämner jag honom partipolitiker och det är så han själv framställer sig i sin blogg.

      De nio professorer vid Bolincentret vid Stockholms universitet som skrivit i Brännpunkt i Svenska Dagbladet medger själva att jordens klimatsystem är komplicerat och att det finns en vetenskaplig osäkerhet vid bedömningarna. Detta om professorerna.

      Många anser också att den vetenskapliga kunskapen om klimatförändringarna är mycket oklar – och då menar jag just de vetenskapliga resultaten och inte så som de omformulerats och återberättats i olika politiska och administrativa dokument.

      För en partipolitiker – av naturliga skäl med begränsade kunskaper och erfarenheter – är verkligheten betydligt enklare och kan lätt kolporteras som färdiga pamfletter och agitatoriska texter.

      Med hänsyn till deras ringa värde skulle landet vara betjänt av att slippa sådana tjänster. Klimatvetenskap kräver helt andra förutsättningar. Varför inte begränsa verksamheten till enbart idrott och politik?