Åland – mer än öar

 

Olyckliga omständigheter tvingade mig att betrakta en stor del av sommaren genom fönster och från soffan på terrassen. I gräsmattan växlade floran och fjärilar fladdrade ovanför.

Gräsmattans ekologi har i juni beskrivits här i bloggen av lektor Ralf Carlsson från Mariehamn på Åland.

Åland har funnits där, dolt i havet, när jag på fritid och för forskning färdats över Östersjön mot Finland och Sovjetunionen, men jag har aldrig haft tillfälle att bekanta mig med denna övärld; enstaka gånger har båten angjort Mariehamn.

För att få veta mera hämtade jag fram Föreningen Nordens årsbok 2002 – Åland, mer än öar – från mitt bibliotek.

Föreningen Norden, 2002

Åland smulas sönder i mjuka bitar i havet mellan Finland och Sverige. En gång hörde detta örike till Sverige.

På 1800-talet, när Finland och Åland lydde under Ryssland, gick huvud-vägen från Stockholm till Sankt Petersburg över havet, över Eckerö på Åland till Bomarsund och vidare över Ålands och Åbolands skärgårdar i Finland.

Färjetrafiken mellan Sverige och Åland började 1959, men passagerar-trafiken är avsevärt äldre; oregelbunden från 1821 och reguljär från 1836.

Mariehamn är örikets enda stad, grundad 1861, och har fått sitt namn efter den ryska kejsarinnan Maria, hustru till tsaren Alexander II.

I fjärdområdet som skiljer fasta Åland från den östra skärgården finns en rad bebodda öar: Seglinge, Kumlinge, Enklinge, Sottunga, Snäckö och Björkö. Mest avsides bland de åländska öarna ligger Kökar som varit bebodd sedan 1200-talet. Den östligaste skärgårdskommunen, Brändö, omfattar flera än tusen öar.
 

Läs hela boken >> Åland, mer än öar; Föreningen Nordens årsbok 2002

bild: Nelly Lindgren
SL

Kommentarer inaktiverade.