En sjuk dåre vid kränkande fotografering

 

Kränkande fotografering är ett brott, som nu kan komma att ge fängelse i upp till två år. Det är inte den fotograferade som själv skall avgöra om det är en kränkning – det skall en domstol avgöra.

Jag blev uppmärksammad på att en bild av mig med en kränkande bildtext fanns tillgänglig på Fejsbok, liksom flera kommentarer med liknande innehåll och anspelningar.

 

bild: Snygfotografen på taket på huset bredvid
Bildtexten:
så här går det till i – – – sjuka pärsoner som smygfilmar varje år

 

Situationen när denna bild togs var följande:

Jag uppmärksammade en svartklädd figur med kamera och långt teleobjektiv vid skorstenen på huset bredvid i färd med att fotografera min fru, som var sysselsatt inne i vår trädgård.

När han insåg att jag, som bevis, fotograferade hans förehavande tog han ovanstående bild av mig innan han skyndade ifrån platsen.

Jag har tidigt insett att Fejsbok inte fyller någon nödvändig funktion för arbetande människor – men däremot kan medföra en del risker och olägenheter. Följaktligen har jag valt bort Fejsbok; och kommer även i fortsättningen att avstå. Jag har emellertid fått veta att bilden inte längre finns kvar på internet, eller om det var hela kontot som avstängts.

Har jag blivit kränkt? Jag anser att det inte skall vara allmänt accepterat i samhället – åtminstone inte bland normalt bildade människor – att tilltala eller omtala andra som dåre, sjuk eller sinnessjuk. Å andra sidan, varför skulle jag bry mig? Uttalanden måste alltid bedömas utifrån vem som har gjort dem och bilder utifrån vad de visar.

Frågan måste tydligen slutligt avgöras av en domstol.

Fejsbok-bilden ovan har inga sådana kvaliteter att den kan belönas med pris i någon fototävling. Kanske kan den av domstolen belönas med två år i fängelse?

Mina bilder av fotografen på taket vill jag inte publicera nu. Dem tar jag inte fram förrän vid ett åtal.

 

Läs >>
DN.se   – Expressen   – Sveriges Radio Ekot   – Svenska Dagbladet.

 

[Bild: Snygfotografen på taket på huset bredvid]

SL

One Response to En sjuk dåre vid kränkande fotografering

  1. Urban skriver:

    … måste jag ifrågsätta om det är riktigt att den som fotograferat någon som sedan känt sig kränkt skall få ett högre straff än företrädare för blufföretag eller slagskämpar som misshandlar folk på stan.