Global warming? – eller bara en kall dag?

 

Köldrekord i Stockholm – lägsta maximitemperaturen i juni under 84 år. Faller också hypotesen om ”Global Warming”?

 

bild: Kaj Lindgren

 

Inledningen av juni har varit kall och blöt på många håll i Sverige. I Stockholm nådde temperaturen inte över sex grader under lördagen – så låg har maximitemperaturen under juni inte varit sedan 1928.

Kylan ser ut att bita sig kvar ännu en tid men trots den höstlika början av juni så skall det fortfarande finnas chanser för en god sommar.

Men, har nu ytterligare en grundsten för hypotesen om ”Anthropogenic global warming” (AGW) fallit?

 

SL

 

7 Responses to Global warming? – eller bara en kall dag?

  1. Anne L skriver:

    Ingemar Nordin är uppenbarligen ute och cyklar igen.

    Hur vore det om han någon gång länkade till riktiga forskningsresultat istället för klimatskeptiska bloggar.

    • Svenolov Lindgren skriver:

      Köldrekord och cykel
      Detta var om cykeln, men hur är det med köldrekordet i juni?

  2. Wolter skriver:

    Svenolov,
    Kul att hitta dig här på nätet! Vi har setts i din tidigare yrkeskarriär. Då var jag förälder till en av dina elever.

    AGW hypotesen förefaller på fallrepet. Jag tror emellertid inte att politiken kommer att ge sig. Nu är Fru Clinton i Sverige och har slagit sig i lag med miljöministern och då är det partiklar som gäller. Kanske kan dom motivera en skatt för vedeldare?

    Jag har skrivit mycket om klimathysterin i mitt bloggprojekt som just avslutats då jag nått målet om 1.000 bloggposter.

    • Svenolov Lindgren skriver:

      Wolter, hejsan
      Jag är glad att du upptäckte mig här, så att också jag får möjlighet att läsa dina tusen tidigare blogginlägg.
      Du och den tidigare eleven tillönskas en lagom varm och skön sommar.
      De bästa hälsningar
      från Svenolov

    • Wolter skriver:

      Tusen tack för det. Vad är lagom? :-)

    • Svenolov Lindgren skriver:

      Så att du känner dig nöjd och belåten; och inte så många myggor!

    • Wolter skriver:

      Ahhh… det samma kanske gäller för den globala temperaturen?

      Men eskimåerna, som har det kallt, har ingen glädje av värmen hos afrikanerna, trots att man ständigt tjatar om global medeltemperatur. – Sorry, dum kommentar. Kunde bara inte låta bli.

      Ha nu en riktigt trevlig sommar!