Nytt krig i Göingeskogarna

 

Snapphanarna var ett slags motståndsrörelse i södra Sverige under senare delen av 1600-talet som kämpade mot den svenska ”ockupationsmakten”. Ett nytt snapphanekrig kan nu skönjas i Göingebygden.

— Det här är en krigsförklaring från mig. Nu vill jag inte ha med Migrationsverket att göra längre, säger kommunalrådet Patric Åberg i Östra Göinge kommun.

– Jag är fullständigt vansinnig, jag har inget som helst förtroende för Migrationsverket längre. Så sent som i förra veckan blev vi lovade att det inte skulle bli fler platser i vår kommun och nu kommer det här, säger han upprört.

Vid ett flertal tillfällen har Patric Åberg påtalat att Östra Göinge tvingas ta ett alltför stort ansvar i förhållande till kommunens storlek. Migrationsverkets handlande om Brobysjukhuset har han kallat ett statligt övergrepp.

– Jag vill rekommendera andra kommuner att inte skriva några avtal med Migrationsverket; det går inte att lita på dem. Men jag tänker inte ge mig, min fajt är inte över, säger kommunalrådet Patric Åberg.

 

bild: Wikipedia Commons
Östra Göinge kommun i norra Skåne

 

Östra Göinge

Kommunalrådet Patric Åberg, berättar om sin vardag under juni månad:

— För närvarande är migration och flyktingmottagande en prioriterad fråga. Under juni månad kommer jag träffa olika aktörer – däribland representanter från Länsstyrelsen, Migrationsverkets mottagningschef Caroline Hejnered och regeringens samordnare för flyktingmottagande; Lars Stjernkvist och Gunnar Hedberg – för vidare diskussioner.

 

Rötter

bild: And. Lagerholm, Broby
Broby sanatorium, 1913

Mina rötter finns i Göingeskogen, i Broby och på Sanatoriet. Min morfar var vid början av nittonhundratalet och fram till sin död 1935 maskinmästare vid Sanatoriet, som nu kallas Brobysjukhuset, och bodde tillsamman med sin familj i lägenheten ovanför maskinverkstaden. I Tomtebo hade min mamma sin lekstuga i utkanten av sanatorieparken.

Jag har som liten promenerat med min mormor i Tivoliparken i Broby och tittat på fåglarna. Senare har jag i hembygdsparken kunnat bli bekant med den kultur som tidigare generationers göingar levde i.

Jag har sett den enkla backstugan där ”Lastar-Anna” blev ensam kvar 1903 för att sedan själv försörja och uppfostra de sex barnen. Anna och barnen skulle följa efter när ”Lastar-Sven” kunde skicka hem biljetter från Amerika till dem, men Sven dog i Amerika 1912.

 

bild: And. Lagerholm, Broby
Sanatoriets panncentral (morfar till vänster)

 

Läs mer >> kommentarerna till krigsförklaringen,

SD vill i stället hjälpa på plats. Kristianstadsbladet, 2014-07-01

Åbergs utspel möter kritik från femklövern. Kristianstadsbladet, 2014-07-01

S efterlyser helhetsgrepp. Kristianstadsbladet, 2014-07-01

V: En möjlighet att blomstra. Kristianstadsbladet, 2014-07-01

och om krigsförklaringen >>

Patric Åberg förklarar krig. Kristianstadsbladet, 2014-06-28

Fler platser på Brobysjukhuset. Kristianstadsbladet, 2014-06-27

Sämst betyg för Arbetsförmedlingen och Migrationsverket. SVT Nyheter, 2014-06-24

Tjernobyllägret 20-årsjubilerar. Kristianstadsbladet, 2014-06-20

Klart för 200 platser på Brobysjukhuset. Kristianstadsbladet, 2014-06-13

De första flyktingarna på plats. Kristianstadsbladet, 2014-06-10

Flyktingförläggning kan öppna. Kristianstadsbladet, 2014-06-02

Kommunen JO-anmäls. Kristianstadsbladet, 2014-05-14

Kommunchefens ultimatum stoppade flyktinganläggning. Kristianstadsbladet, 2014-05-09

Brobysjukhuset får vänta. Kristianstadsbladet, 2014-05-08

Forna Brobysjukhuset godkänt för flyktingar. Kristianstadsbladet, 2014-04-15

Norra Skåne, 2014-07-01

 

SL

 

Kommentarer inaktiverade.