Google bättre än journalister

 

Förtroendet för journalister sjunker till skrämmande låga nivåer. Fortsätter denna utveckling kommer svenskarna snart att lita mer på sökmotorer som Google än på redaktionellt innehåll.

Förtroendet för medierna har rasat från redan usla 44 procent ner till 34 procent. Det är inte enbart medier i allmänhet som ligger illa till, utan också journalister som yrkesfolk.

Söka på internet är mer populärt – 32 procent – än att läsa dagstidningar – 19 procent – när det gäller att undersöka nyheter.

* * *

Vilka slutsatser och kvalificerade gissningar kan följa av den nedslående statistiken?

Ett pressmeddelande från ett företag anses vara mer pålitligt än en nyhet från en tidningsredaktion. Källkritiken på nätet är en central kunskapsbrist inte bara hos skolungdomar utan också hos välutbildade vuxna, trots svenskarnas utbredda användning av internet.

Det är uppseendeväckande att siffrorna i Sverige är så låga jämfört med andra undersökta länder, trots att medierna här anses vara oberoende och inte korrumperade. Svenskar har högre förtroende för företagsledare än för journalister. Den bristande auktoriteten hos journalister kan påverkas av att de mer framstår som ”tyckare” än som oberoende och neutrala reportrar.

Om den växande förtroendekrisen fortsätter, kommer svenskarna snart att lita mer på Google och andra sökmotorer än på redaktionellt material som källa för information.

Denna väckarklocka kan mediebranschen kanske inte ignorera?

 

Läs mer >>

Medievärlden, Lisa Bjurwald, 2015-03-23.

 

SL

 

Annonser

Kommentarer inaktiverade.