Fil. dr Bertil Cavallin, R.I.P.

 

Vännen och kollegan Bertil Cavallin (1934–2015) har lämnat detta jordeliv.

Till sina elever, men också till mig som naturvetare, ville han förmedla klassisk och språkvetenskaplig bildning, innan han som pensionär flyttade åter hem till Helsingborg.

Bertil Cavallin har skrivit läroböcker i de klassiska språken grekiska och latin, översatt ett antal klassiska arbeten och belönats med priser för sina översättningar.

Bertil ansåg sig inte vara någon stor naturvän, men stadens parker talade om för honom ungefär var i tiden naturen befann sig och efter tio år i Västerbotten visste han också hur riktigt sköna höstfärger ser ut.

Naturen kunde han också söka i konstgjorda vattenfall, men främst sökte hans kameraöga sådana gamla husfasader som kunde påträffas där inte ens en gammal Helsingborgare väntade att finna dem.

 

bild: Bertil Cavallin
Konstgjort vattenfall, Helsingborg. Bild: Bertil Cavallin.

 

Breven från Berti Cavallin var maskinskrivna; han påstod att detta berodde på handstilen. Han berättade om den gamle professorn i grekiska Albert Wifstrand (1901-1964) som inte skrev, inte kunde eller inte ville skriva maskin. Hans tentamensskrivningar var handskrivna på baksidan av något papper som han inte ville spara, men heller inte ville kasta i onödan. Varje dag skrev han för hand en kvart eller så, bara för att öva handen.

På en underförstådd fråga om vad han gör som pensionär var svaret ”jag gör ingenting”, om man med det menar att jag forskar inte, översätter inte och håller inte ”på med något”. En annan sak var att Bertil läste (mycket), promenerade, sprang ibland (fast inte alltför ofta), badade i Öresund och hade det allmänt bra.

Som prenumerant av Postverkets filateli var Bertil Cavallin ägare till alltför många åldriga frimärken, av vilka jag fått mottaga en del, i stämplat skick.

Brev från Bertil Cavallin

Ett av de senaste breven från Bertil slutar: ”… även om jag tycker att jag har gjort – kanske inte ”mitt” – men en del, så är jag fullt redo att besvara brev.

Nu har Bertil Cavallin ”gjort sitt” – för alltid. Tack Bertil.

 

SL

 

Kommentarer inaktiverade.